Zgaga w ciąży – zapobieganie i łagodzenie objawów

Zgaga, czyli nieprzyjemne uczucie pieczenia w przełyku po jedzeniu, pojawia się dosyć często u kobiet w ciąży, zwłaszcza w drugim i trzecim trymestrze. Opowiem dziś o tym, jak może pomóc wam joga oraz jak naturalnymi metodami zapobiegać pojawieniu się tego problemu.Wskazówki, które są pomocne przy zapobieganiu pojawienia się zgagi:
  • jedz niewielkie posiłki, za to częściej
  • staraj się unikać jedzenia późno w nocy
  • nie jedz w pośpiechu, przeżuwaj dokładnie i powoli jedzenie (!)
  • spróbuj herbatki z mięty pieprzowej
  • wielu kobietom pomagają kiełki lucerny (lucerna w tabletkach dostępna jest w aptekach i też działa)
  • łagodząco działa też ajurwedyjska receptura z naturalnego jogurtu, napój lassi (jogurt z przyprawami)
Szczególnie cenną pozycją jogi, pomocną przy zgadze i wszelakich trawiennych dyskomfortach, jest Vajrasana (patrz obrazek). Dla niezaznajomionych z sanskrytem, to pozycja, która najbardziej przypomina tą przybieraną na… klęczniku :) Ponieważ siedzenie na piętach – zwłaszcza dłuższe – nie jest wskazane (może zaostrzyć problemy z żylakami), podam wam kilka praktycznych wskazówek, jak umilić tą pozycję. Najlepiej jeśli podłożysz kilka grubych, zrolowanych koców (lub kilka pianek do jogi) pod biodra, tak aby podpórka była dokładnie pod pupą, a twoje stopy obejmowały koce lub pianki. Twoje kolana są powinny być rozsunięte na wygodny dystans (np. szerokość bioder), tak byś czuła swobodę w okolicy brzucha. Możesz tak usiąść tuż po posiłku i posiedzieć około 10 minut. Oddychaj spokojnie, pozwalaj, by oddech spływał do brzucha i swobodnie wpływał do miednicy. Utrzymuj kręgosłup wydłużony, ale nie siedź sztywno. Chodzi o to by wygodnie się umościć i poczuć w tej pozycji komfortowo. Od razu powinno pojawić się uczucie, że brzuch i przełyk są „dłuższe”.
Knee
  Block
Wskazane są także przeróżne krążenia rękoma, oraz pozycje delikatnie rozciągające boki tułowia i mięśnie międzyżebrowe. Na przykład przeciąganie się z wyciąganiem  rąk w górę na długość jednego oddechu, najlepiej oddalając dolne żebra od kolców biodrowych przy wdechach. Wszystkie te praktyki są najskuteczniejsze, jeśli ruch jest zsynchronizowany z oddechem.
Jeśli chciałbyś w praktyce poczuć i doświadczyć opisywanych praktyk. Gorąco zapraszam na sesję jogi z elementami zapobiegającymi zgadze w najbliższy wtorek i czwartek o 10:30 (9 & 11 września).
Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s